Analysis of the features of the strategic potential of the development of enterprises in the construction industry
DOI:
https://doi.org/10.32347/2707-501x.2018.38.247-254Keywords:
strategic potential, development, economic security, construction enterprise, threats, risks, crisis phenomena, financial condition.Abstract
According to the results of the analysis of the theoretical foundations of capacity management, the main directions of research of the strategic potential of the development of enterprises in the construction industry are identified. This made it possible to determine the factors of the external environment of construction companies, the peculiarities of the development of their strategic potential, the main tasks of the strategic potential management system. Proposals for the creation of a system of organizational knowledge, information and analytical support for assessing the strategic potential of development of construction companies, taking into account the specifics of their activities. The measurement of strategic potential should include an assessment of all its components, taking into account the defining and different in nature factors: the level of achievement of enterprise goals, efficiency of functional areas, the ability of the management system to progressive self-improvement and self-development, etc.
References
Хэмел Г. Стратегическая гибкость: Пер. с англ. / Г. Хэмел, К. Прахалад, Г. Томас, Д. О'Нил. – СПб.: Питер, 2005. – 384 с.;
Прахалад К.К. Майбутнє конкуренції. Творення унікальної цінності спільно з клієнтами / К.К. Прахалад, В. Рамасвамі; пер. з англ. М. Ставицького. – К.: «Агенція «Стандарт», 2005. – 258 с.
Наливайко А.П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку: Монографія / А.П. Наливайко. – К.: КНЕУ, 2001. – 228 с.
Воронкова А.Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация: [монография] / А.Э. Воронкова. – Луганск : ВНУ ім. В.Даля, 2004. – 320 с.
Діагностика стану підприємства: теорія і практика : [монографія] / А.Е. Воронкова [та ін.]; под ред. А.Е. Воронкової. – Х.: «ІНЖЕК», 2006. – 448 с.
Отенко І.П. Стратегічні пріоритети підприємства. Монографія / І.П. Отенко. – Харків: Вид. ХНЕУ, 2008. – 180 с.
Офіційний сайт Державної Служби Статистики України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrstat.org/uk/operativ/menu/menu_u/ni.htm
Тарнавська Н.П. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика: [монографія] / Н.П. Тарнавська. – Тернопіль: Економічна думка, 2008. – 570 с.
Гринько Т. В. Механізм формування конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на міжнародних ринках: [монографія] / Т.В. Гринько. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2005. – 324 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 M. Harnam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).