Land marketing management: analysis, inventory, accounting, reporting

Authors

Keywords:

pre-sale preparation of the object, inventory, land plot, accounting, management, investment

Abstract

The article considers the essence and features of state regulation of land sales in Ukraine, it substantiates the need for a preparatory process for this work. The tools offered in this work in the economic space of our country are tested at such important for Ukraine's economy enterprises as Ukrtelecom and Ukrzaliznytsia, which have significant land resources, all technological processes of full range of works without which the sale of land is not advisable. It should be determined that land is real estate, which is taken into account on the balance sheet of the enterprise, is a business entity and is regulated by the requirements of applicable regulations, because the intangible assets of the enterprise are a very heterogeneous set. Therefore, users of financial statements, especially marketers, are interested in information about their composition to build an effective development strategy. It is concluded that for the formation of a marketing system of land management it is necessary to: determine and register the land plot (determine the property rights; analyze legal documents and accounting system; perform an inventory of both land and rights to it - rights to intangible asset).

Authors conducted review and analysis of regulatory and legal support of the inventory procedure, as a part of an effective marketing inventory, which still remains an understudied procedure because, normatively, was not provided by regulations. A clear system of land inventory, registration, and timely analysis will reduce risks that cannot be completely eliminated. Paper concludes with the list of works on reconciliation of inventory results with data of technical passports issued by BTI, which should be the basis for the formation of the List of real estate and rights to them, and error prevention, which is the basis for the formation of an effective land management system.

References

Редькін О.С., Реген В., Хрущ Н.А. Сучасні стратегії та технології корпоративного управління: ОНАЗ ім. О.С. Попова-Одеса: «Евен», 2018. 216с.

Воробієнко П.П., Лозова Т.І., Олійник Г.Ю. Перехідна економіка :теорія та практика: монографія. Одеса: ОНАЗ ім.О.С.Попова, 2018. 272 с.

Ж.Б. Сэй "Трактат по политической экономии" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://e2000.kyiv.org/ biblioteka/index.shtml.

Маршалл А Альфред. Принципы политической науки. https://institiones.com/strategies.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку №8 «Нематеріальні активи».

Порядок бухгалтерського обліку нематеріальних активів в Україні підприємствами № 732 (Редакція станом на 26.05.2019)

МСБО-38: «Нематеріальні активи»//vobi .ua/item/tsbo-38.

Порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна та земельних ділянок залізничного транспорту: К.: ДЕТУТ, 2010. 194 с.

Бєлова А.І., Ліщук А.Є. Особливості антикризового фінансового управління в умовах економічної нестабільності. Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. 2012. Вип. 21-22(2). С. 174-179.

Саблук П. Т. Ринок землі на часі. Вісник аграрної науки. 2019. 4. С. 82-86.

Published

2021-04-03

How to Cite

Olijnyk, H. ., & Bielova А. . (2021). Land marketing management: analysis, inventory, accounting, reporting. Ways to Improve Construction Efficiency, (46), 94–105. Retrieved from http://ways.knuba.edu.ua/article/view/227977