Marketing and marketing activities: current state of the problem
DOI:
https://doi.org/10.32347/2707-501x.2022.50(2).203-219Keywords:
marketing, marketing activity, enterprise, construction enterprise, management, enterprise management, innovative marketing, holistic marketingAbstract
The article analyzes the modern problems of marketing and marketing activity. Relying on classic, well-known and recent scientific studies in this area, a review of literary sources, both domestic and foreign specialists in this area, was performed. It examines what strategies and approaches in marketing activities are relevant in today's market, including the use of digital technologies, personalization, environmental responsibility and other factors. The main challenges and problems faced by companies in the field of marketing are analyzed, such as increased competition, changes in consumer behavior, extraordinary circumstances arising from the pandemic, etc. It highlights what opportunities open up for marketing thanks to modern technologies and trends, and what strategies can help companies solve complex tasks. It was concluded that marketing is a discipline that largely integrates the work of economic theory and management and can be used for the development of the construction industry. The roots of marketing come from microeconomics, and the classical theory of marketing is among the main sciences about the enterprise, dealing with practical aspects of business functioning.
The essence of marketing orientation boils down to the conduct of such activities, which, on the one hand, are able to ensure the realization of the company's goals and profit, and on the other hand, to satisfy the needs of partners and maintain good relations with them.
Researching the current state and problems of marketing is an urgent task for practitioners and researchers focused on successful business. The research can be a theoretical basis for construction companies of various sizes and forms of ownership, as well as development enterprises when forming a system of marketing measures for the development of the company, entering new markets and choosing new tools that will contribute to further development.
References
Американська маркетингова асоціація формулює нове визначення маркетингу: прес-реліз Американської маркетингової асоціації, 14.01. 2008
Рогожин, П. С., Гойко, А. Ф. Економiка будiвельних органiзацiй. К.: Скарби. 2001. 453 c.
Бутенко Н. В. Основи маркетингу : навч. посіб. [Електронний ресурс]. К. : Поліграф. центр «Київський університет», 2004. 140 с. – Режим доступу: http://books.efaculty.kiev.ua/mrk/3/.
Господарський Кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV. [Електронний ресурс] Верховна Рада України. Офіційний веб-портал. – Режим доступу: www.rada.gov.ua, Глава 7, ст.62., п 1.
Єранкін О. О. Проблеми сучасного маркетингу: необхідність розробки нової парадигми. Економіка та держава. 2008. № 8. С. 30-33.
Загорна Т. О., Стасюк О. М. Концепція холістичного маркетингу : джерела проблематики та елементи. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 2. С.32-38
Тугай, А. М., Шилов, Е. Й., Гойко, А. Ф. Економіка будівельної організації: курс лекцій. К.: Міленіум. 2002. 235 c.
Котеленець О. Цільове формування витрат як елемент комплексу маркетингу (на прикладі ринку житлового будівництва Київського регіону). Маркетинг в Україні, 2003. № 5. C. 19–22.
Котлер Ф. 10 смертних гріхів маркетингу: Ознаки і методи вирішення. К. : ВД "Києво-Могилянська академія", 2006. 143с.
Kotler Philip Kotler On Marketing: How To Create, Win, and Dominate Markets Reprint Edition, 2009. 230 с.
Campbell R., Brue, Stanley L., Flynn, Sean M. () Economics: Principles, Problems, and Policies, 19th Edition 19th Edition. McGraw-Hill Education. 2013, 1028 p.
Згурський В. А. Тукач Г. Л. та ін. Малі будівельні фірми. К.:Вища школа, 2005. 185 с.
Великий тлумачний словник сучасної мови Джерело: https://slovnyk.me/dict/vts/%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F.
Рубцова О.С., Гриценко О.С., Ю.О. Запєчна. Передумови використання інтернет-технологій в побудові маркетингової моделі на будівельних підприємствах України. Будівельне виробництво. 2018. № 64. С. 76-80.
Печенін Т.С. Економіка підприємства: повний курс лекцій з економіки підприємства для ФЗО спеціальність 06.08.00 складений на основі підручників провідних професорів даній області, 2013. Режим доступу: http://epi.cc.ua/osobennosti-usloviy-rabotyi-predpriyatiy-mak.html
Селезньова О. О. Маркетингова діяльність будівельних підприємств Вісник Одеського національного університету. Серія «Економіка». – Одеса, 2014. Том 19. Вип.3/3. 258 с. С. 57–61.
Соловйов А.І. Словник основних термінів і понять з дисципліни «Менеджмент і адміністрування (теорія організації)» для студентів спеціальності 073 Менеджмент ступеня вищої освіти «бакалавр». Херсон: вид-во ФОП Вишемирський В. С, 2019. 31 с.
Evans, Joel R., Berman, Barry (1993) Marketing 6th Edition MacMillan Publishing Company, 93 р.
Beinhocker E.D. Origin of Wealth: Evolution,Complexity, and the Radical Remaking of Economics. / Eric D. Beinhocker. Boston : Harvard Business School Press, 2006. 530 p.
Kotler P. A., Keller K. L. Framework for marketing management. Warsawa : Pearson Prentice Hall, 2007. 52 р.
Kotler Philip, Armstrong Gary. Principles of Marketing / United Kingdom and Associated Companies throughout the world, 2018. 735 р.
Kotler Philip, HermawanKartajaya , IwanSetiawan. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit– Published by John Wilej & Sons, Inc., Hoboken, New Jersy/2010. 224 с.
Marketing 2000 Perspektiwen zwischen The orie and.- Wiesbaden : Cabler – Verlag, 1989. 300 р.
Michael H. Mescon, Michael Albert, Franklin Khedouri Management /Корнельський університет. Вид.3, Harper & Row, 1988. 777 p.
Robinson J. The Economics of imperfect Competition. London: Macmillan, 1933.
Міхельс В.О., Шилюк П.С., Гойко А.Ф., Бондар В.П. Економіко– математичні методи та моделі у будівництві. К.: Міленіум, 2006. 380 с.
Гойко А.Ф., Сорокіна Л.В., Скакун В.А. Оптимізація управління бізнес-процесами будівельних підприємств в умовах економічної кризи. Актуальні проблеми економіки. 2009. №8. C. 58-66.
Сорокіна, Л.В., Гойко, А.Ф. Дослідження економічних важелів забезпечення розвитку будівельної галузі. Будівельне виробництво. 2015. №58. С. 88‒96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).