Methodological toolkit for economic diagnostics of marketing activities of a development company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32347/2707-501x.2023.51(1).74-89

Keywords:

marketing, mix-marketing, real estate market, competitiveness, economic diagnostics, marketing policy, risk management, market stability, diagnostics, functional-economic diagnostics, strategy, competition, stakeholders, strategic management, development, developer, digital marketing, advertising, social networks, marketing strategy, cluster analysis, threats, risks

Abstract

New directions of marketing are associated with phenomena such as globalization, international cooperation, "internetization", accelerated development of technologies and means of communication. Development companies should identify the buyer as a person and focus more on the inner world of a person. This requires new approaches to marketing activities and management as a whole. The economies of the countries are closely interconnected and interdependent. Trade is conducted with the help of the Internet and mobile phones, through which information is transmitted instantly, which provides advantages for the consumer in terms of lowering prices, speeding up production and delivery of goods and services to the right place at the right time. However, there is a flip side – events or changes in situations in one country can spread and affect many other countries and create large-scale instability with unpredictable results.

In conditions of competition and an unstable market, effective management of economic activity is achieved not only at the expense of external sources, but also at the expense of improving the internal structure. Establishment of control, reduction of production costs, search and retention of qualified personnel, improvement of service quality.

Determining the main changes in the marketing environment should be the primary goal of managing the marketing activities of development enterprises, because interest and budget are affected by changes that occur in the surrounding environment. New forms of communication, means of information transmission, advertising, etc. appear. Customers are more informed, competitive advantages are short-lived, a new product can be quickly copied, the Internet and social networks create sources of information and new methods of sales.  Marketing strategies that are recommended to development companies in times of uncertainty and fluctuations in the economy are: provision of the target consumer segment with necessary construction products; looking for an opportunity to increase the marketing budget and abandon ineffective programs.

The basis of management of the marketing activities of development enterprises in the conditions of the modern market are the values of society, the satisfaction of the needs of buyers and the profitability of the enterprise.

References

«Американська маркетингова асоціація формулює нове визначення маркетингу», прес-реліз Американської маркетингової асоціації, 14.01.2008р.

Власенко Я.О., Карпенко С.В. Основи сучасного маркетингу. К.: Видасництво «Фірма «ІНКОС», 2011. 328 с.

Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: підручник. К.: КНЕУ, 1998. 265 с.

Калінін О. В., Гончар В. В. Інвестиційний маркетинг сучасних компаній в умовах глобальних перетворень. Теоретико-методологічні засади розвитку фінансової системи України на основі інноваційно-інвестиційних стратегій : колективна монографія. Кривий Ріг: Донецький нац. ун-т екон-ки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського. 2020. С. 170–180.

Калінін О. В. Фінансові показники як фактор інвестиційного маркетингу диверсифікованих підприємств. Вісник економічної науки України, 2019. № 2 (37). С. 179-184.

Караєва Н.В., Варава І.А. Еколого-економічна оптимізація виробництва: методи та засоби кластерного аналізу: методичні вказівки до виконання лабораторних робіт студентів із кредитного модуля «Еколого-економічна оптимізація виробництва» для студентів напряму підготовки 6.050101 «Комп’ютерні науки», програм спрямування “Комп’ютерний еколого-економічний моніторинг”. К.: НТУУ «КПІ», 2016. 36 с.

Титок В. В. Маркетинг взаємовідносин – сучасна управлінська концепція в будівельній галузі. Ефективні технології в будівництві : програма та тези доповідей IV Міжнародної науково-технічної конференції, Київ, 27 - 28 березня, 2019. Київ : Ліра-К, 2019. - С. 83.

Котлер Ф., Касліоне Дж. А. Хаотика: управління та маркетинг в епоху турбулентності. К.: Хімджест, ПЛАСКЕ, 2009. 208 с.

Красовська О.Ю. Теоретичні засади концепції «маркетинг-мікс» Бізнес-навігатор. 2018. №. 3-2 (46). C. 12-15.

Лихолат С., Грицюк Т. Формування комплексу маркетинг-міксу у банківській сфері. Економіка та суспільство. 2022. №42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-7

Максим’юк Ю.С., Шевчук К.І. Функціональні аспекти системи управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Будівельне виробництво. 2022. № 73. С. 90 – 97.

Селезньова О.О., Сахацький М.П., Запша Г.М. Організаційно-економічний механізм управління ринковою діяльністю роздрібних торговельних підприємств: монографія. Одеса: КП ОМД, 2012. 182 с.

Оснач О.Ф., Пилипчук В.П., Коваленко Л.П. Промисловий маркетинг: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 365 с.

Плахотнюк Н. Digital-маркетинг по формуле 8Р. URL: https://netpeak.net/ru/blog/digital_marketing_8/ (дата звернення: 30.01.2023)

Постма П. Нова ера маркетинга. 2002. 208 с.

Селезньова О. О. Особливості маркетингової діяльності будівельних підприємств в умовах сучасного ринку. Економічний форум, 1/2015. С.158 – 163.

Селезньова О. О. Сучасний підхід до маркетингового менеджменту будівельних компаній. Розвиток маркетингу в умовах економічної глобалізації: зб. наукових праць за матеріалами V Всеукраїнської науково-практичної конференції. (19 квітня, 2013 р.) Одеська державна академія будівництва та архітектури. Науки: маркетинг, менеджмент, економіка, управління проектами. Одеса : ФОП «Сухачов», 2013. 196 с. С. 168 – 172.

Селезньова О. О. Сучасні тенденції маркетингу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». Херсон, 2014. Вип.7. Ч.3. С.174 – 177.

Сучасний маркетинг: тренди, інновації, інструменти; монографія За загальною редакцією., Ромата, В, Смерічевського, С. Київ: Студцентр, 2021/6. 308с.

Туркоман Л.С. Роль і місце економічної діагностики в системі оцінки стану суб’єктів. Наукові праці. 2009. Т. 109. Вип. 96. Серія Економіка. С. 81-85.

Alan Greenspan, The Age of Turbulence: Adventures in a New World. NewYork: Penguin, 2007.

Florida R. The Flight of Creative Class: The New Global Competition for Talent. New York: Harper Business, 2005.

Gonchar V., Kalinin O., Simanavičienė Ž. Risk management of the investment marketing on diversified enterprises. Економіка. Екологія. Соціум = Economics. Ecology. Socium. 2019. Т. 3, N 4. С. 35–44.

Holt D. B. How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding: Harvard Business School Press, 2004

Kotler Philip, Armstrong Gary. Principles of Marketing United Kingdom and Associated Companies throughout the world, 2018. 735 р. 22

Kotler Philip, Hermawan Kartajaya , Iwan Setiawan. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit– Published by John Wilej & Sons, Inc., Hoboken, New Jersy/-2010.-224 р

Pink D. H. Whole New Mind: Moving from the Information Age to Conceptual Age. NewYork: RiverheadBooks, 2005.

Коsova T., Smerichevskyi S., Yaroshevska O., Smerichevska S., Zamay O. Credit risk management: marketing segmentation, modeling, accounting, analysis and audit. Scientific Horizons, 2022. 25(8), 106-116.

Published

2023-06-02

How to Cite

Maksymiuk , Y. S. . (2023). Methodological toolkit for economic diagnostics of marketing activities of a development company. Ways to Improve Construction Efficiency, 1(51), 74–89. https://doi.org/10.32347/2707-501x.2023.51(1).74-89