Tools for stakeholder interaction and adaptation of business processes in the modern business environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32347/2707-501x.2023.51(1).90-98

Keywords:

stakeholders, stakeholder interaction, business processes, reengineering, digitization of business processes, management of receivables, quality, terms, pricing and cost, design and redesign, cost of design and redesign, financial, technical, production and material blocks of business process, interest management.

Abstract

In the modern world, interaction between stakeholders is an integral part of business. It allows for the achievement of common goals and ensures the sustainability of enterprise development. However, stakeholder interaction is not always easy and seamless. Sometimes it can face obstacles that arise from different interests and views on business development. It is important to note that interaction between stakeholders should be based on mutual trust and understanding. In this way, companies can ensure effective interaction and achieve common goals. To do this, it is necessary to take into account the interests of all stakeholders and ensure mutual benefit in the interaction.

One approach to achieving common goals is to consider stakeholder interaction as the adaptation of business processes in new realities. Digitalization of business processes can help companies be more efficient and competitive. For example, the use of cloud technologies allows for the storage and processing of large amounts of data, which facilitates decision-making processes and ensures a quick response to changes in the internal and external environment. Business process reengineering involves a complete review and transformation of business processes in order to achieve better results. This can be useful for companies facing complex stakeholder interaction problems. For example, reviewing the communication process with customers can help provide better service and meet customer needs.

The result of stakeholder interaction and changes to existing business processes may be the replacement of internally developed algorithms with entirely new steps or the modernization of stakeholder interaction processes. Adding important elements that allow for the management of other stakeholders' interests can provide expected but higher quality results. Therefore, stakeholder interaction is a key factor in business success. Considering this issue from the perspective of adapting business processes to new realities, their digitalization, and reengineering can help companies achieve common goals and ensure sustainable development. This is important not only for the company itself but also for the entire business environment, which must be stable and progressive for success.

References

Лагута Я.М. Стейкхолдерський підхід в корпоративній соціальній відповідальності компанії. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Економіка і менеджмент» 2017, Вип.25(1) С.130-133.

Андрющенко Т.Ю., Бережна О.Б. Особливості впровадження системи управління партнерськими відносинами на підприємстві. Системи обробки інформації. 2015. Вип. 4. С. 122-126.

Кушніренко О.М. Удосконалення механізму управління бізнес-процесами в умовах посилення технологічних викликів. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. Випуск 1 (24). С.65-70.

Продіус О.І., Найда Є.Д. Реінжинірінг бізнес-процесів як сучасна концепція управління. Науковий вісник «Економіка та управління підприємством». Серія «Економіка і суспільство», 2018. № 19. С.573-577.

Калач Г.М., Зуб П.В. Цифровізація бізнес-процесів промислових підприємств. Економіка та суспільство, (26). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-52.

Tugai, O. A., et al. Organizational and technological, economic quality control aspects in the construction industry: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres. 2019. 140 р.

Nikolaiev, V. P., et al. Technical and economic aspects of real estate properties: collective monograph. Lviv-Toruń: Liha-Pres. 2019. 124 р.

Бєлєнкова О.Ю. Цифрова трансформація будівництва: механізм взаємодії бізнесу, науки, держави. Будівельне виробництво. 2019. № 66. С. 30-36.

Sorokina L.V. Informatsiini tekhnolohii yak instrument optymizatsii upravlinnia zbalansovanym ekonomichnym rozvytkom pidpryiemstva. Aktualni problemy ekonomiky. 2007. № 10. S. 189-197.

Калашников Д., Богатюк Д., Філіппов О. Організація та ВIM моделювання будівництва об'єктів на основі концепції управління вартісним будівництвом. Шляхи підвищення ефективності будівництва, 2022. 2 (50), 40–49.

Зінченко М., Гончаренко Т., Чуприна Ю., Івахненко І., Цифра Т. Реінжиніринг будівельних компаній на основі BIM-технології. Міжнародний журнал про нові тенденції в інженерних дослідженнях. 2020. № 8, С. 4166-4172.

Sorokina L.V., Hoyko A.F. (Eds.). Econometric toolkit for financial security management of construction companies. Kyiv: Kyiv National University of Construction and Architecture [in Ukrainian]. 2017. 403 p.

Титок В., Боліла Н., Рижаков Д., Поколенко В., Федун І. CALS–технологія як основа створення модулів оцінки бізнес-процесів стейкхолдерів будівельної галузі в рамках умови циклічних і сезонних коливань. Міжнародний журнал передових тенденцій в області комп'ютерних наук і техніки. 2021. №1. 271-276.

Кіщенко Т. Є., Гусарова Л. В., Боліла Н. В. Девелопмент-методологія втілення проектів інвестування будівництва. Ефективна економіка, 2018. 51. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2018/51.pdf

Боліла Н.В. Функціонально-операційна трансформація систем управління будівельним підприємством на основі CALS-технологій. Управління розвитком складних систем, 2019. 40 , 156-159.

Stetsenko, S.P., et al. Management of Adaptation of Organizational and Economic Mechanisms of Construction to Increasing Impact of Digital Technologies on the National Economy. Journal of Reviews on Global Economic. 2020. № 9, 149-164.

Ryzhakova, G., Chupryna, K., Ivakhnenko, I., Derkach, A., & Huliaiev, D. Expert-analytical model of management quality assessment at a construction enterprise. Scientific Journal of Astana IT University, 2020. 3(3), 71–82.

Stetsenko S., Sorokina L., Goiko А., Tsyfra Т., Bolila N. CALS model for forming the anti-crisis potential of construction enterprises. Scientific Journal of Astana IT University. 2020. №4. 49-57.

Published

2023-06-02

How to Cite

Podoinitsyn, S. ., & Stetsenko, S. (2023). Tools for stakeholder interaction and adaptation of business processes in the modern business environment. Ways to Improve Construction Efficiency, 1(51), 90–98. https://doi.org/10.32347/2707-501x.2023.51(1).90-98