Marketing strategy as a tool for ensuring the economic security of the enterprise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32347/2707-501x.2023.51(1).99-109

Keywords:

economic security of the enterprise, marketing activity, marketing component of the economic security of the enterprise, marketing, marketing strategy, risks, threats, risk and threat management, economic diagnostics, competitiveness, bankruptcy, anti-crisis management

Abstract

It has been proven that the creation of a system of economic security and its effective management is necessary to counteract and fight against various threats and dangers. The place of the marketing component in the economic security of the enterprise is defined. The importance of an effective marketing strategy for ensuring economic security and successful functioning of the enterprise is considered. Marketing is defined as a management function that seeks to increase the target market, build long-term relationships, satisfy customers, ensure desired profitability and strengthen competitive advantage.

Theoretical approaches to the implementation of anti-crisis management were studied, specific features of supporting the economic security of construction enterprises in the short-, medium- and long-term periods were determined. The main functional goals of economic security of the enterprise are highlighted. A brief description of individual stages of management of the enterprise's economic security system is provided. It is proposed to divide the process of managing the economic security of the enterprise into the following stages: setting and justifying goals for ensuring the financial security of the enterprise, identifying the problem, establishing restrictions to minimize the financial losses of the enterprise, developing a set of measures aimed at eliminating the identified problem, making the optimal decision regarding ensuring financial and economic security of the enterprise, coordination of the adopted decision with the management of the enterprise, ongoing monitoring of the implementation of the adopted strategy.

Trends in the development of construction enterprises were studied, and their features were identified: phasing of construction works; diversity of industrial relations; duration of the production cycle; stationarity of the construction object; high manufacturability of modern construction production. It has been analyzed that any construction project can be divided into three stages: construction preparation, execution of construction works and commissioning of the finished construction object. The most important reasons for the bankruptcy of construction enterprises are given, which are as follows: ineffective marketing, ineffective policy of providing the opportunity to buy apartments in installments, increased production costs due to the use of outdated technologies.

References

Лисиця Н.В. Формування механізму антикризового управління будівельного підприємства. The 7th Intern. scientific and practical conference “Application of knowledge for the development of science” (February 21 – 24, 2023) Stockholm, Sweden. International Science Group. 2023, р. 85-87.

Земко Г. В. Маркетингові аспекти системи економічної безпеки підприємства з огляду воєнного часу в Україні. Управління проєктами. Перспективи розвитку проєктного та нейроменеджменту, інформаційних технологій управління, технологій створення та використання об’єктів права інтелектуальної власності: ІV Міжнар. науково-практична інтернет-конференція, 24-25 березня 2022 р. – Дніпро : Юрсервіс, 2022. С. 198–203

Земко, Г. В. Маркетингова складова системи економічної безпеки підприємства харчової промисловості. Інтелектуальна власність як складова системи забезпечення національної безпеки : ел. збірн. матер. ІІІ Міжн. наук.-практ. конф. «Інтерн.-міст КИЇВ – ДНІПРО», Київ: НДІ інтелектуальної власності НАПрН України, 2021. С. 80–83.

Асамоах-Черемех Д., Матюх С. Вплив маркетингу на виявлення та протидію загрозам економічній безпеці підприємств легкої промисловості України. Innovation and Sustainability. 2022. № 2. С. 49-54.

Гасанов С.С., Штангрет А.М., Котляревський Я.В. та ін. Антикризове корпоративне управління: теоретичні та прикладніаспекти. К. : ДННУ «Акад. фін. управління», 2012. 301 с.

Stetsenko S., Bolila N., Sorokina L., Tsyfra T., Molodid O. Monitoring mechanism of resilience of the anti-crisis potential system of the construction enterprise in the long-term period. Еconomics, finance and management review. 2020. №3, 31-42.

Bielienkova O., Stetsenko S., Sorokina L., Molodid O., Bolila N. System of preventive аction of construction enterprises on the basis of identification of anticrisis potential. Scientific Journal of Astana IT University. 2020. №3. 15-27.

Stetsenko, S.P., Tytok, V.V., Emelianova, O.M., Bielienkova, O.Yu and Tsyfra T.Yu. Management of Adaptation of Economic Mechanisms of Construction to Increasing Impact of Digital Technologies on the National Economy. Journal of Reviews on Global Economic. 2020. №9. рр.149-164.

Bielienkova O., Novak Y., Matsapura O., ZapiechnaY., Kalashnikov, D., Dubinin, D.: Improving the Organization and Financing of Construction Project by Means of Digitalization. International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering, 12(8), 108–115 (2022).

Ізмайлова К.В., Боліла Н.В. Моделі прогнозування втрати фінансової стійкості як складова системи економічної безпеки підрядних будівельних підприємств. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2018. Вип. 38. С. 225-232.

Боліла Н.В., Гусарова Л.В. Класифікація та систематизація загроз економічній безпеці будівельних підприємств. Шляхи підвищення ефективності будівництва, 2019. Вип. 40, економічний. С.344-346.

Гусарова Л.В., Боліла Н.В. Екологічний компонент економічної безпеки як чинник сталого розвитку підприємств будівництва. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. №2 (68). С.121-124.

Боліла Н.В., Цифра Т.Ю., Шевченко Ю. Ефективне використання оборотних коштів будівельного підприємства як фактор економічної безпеки. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2020. Вип. 44 (економічний). С.174-182.

Tytok V., Emelianova O., Galinsky O., Lysytsia N., Malykhin M. Organisational and Economic Tools for Managing Investment Programmes Involving Construction Enterprises Through Digitalisation. Review of Economics and Financethis link is disabled, 2022, 20, pp. 1060–1066.

Tytok V., Bolila N., Ryzhakov D., Pokolenko V., Fedun I. CALS–technology as a basis of creating modules for assessment of construction products quality, regulation of organizational, technological and business processes of stakeholders of construction industry under the conditions of cyclical and seasonal variations. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. 2021. №1. 271-276.

Бєлєнкова О.Ю., Титок В.В. Формування конкуренції на ринках первинної нерухомості: теоретичні передумови, моделі, чинники. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2020. № 44. С. 147–164.

Кіщенко Т.Є. Інвестиційна криза: причини і шляхи подолання. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2020. № 46. С. 72-78.

Васильєва Н.А., Боліла Н.В., Цифра Т.Ю. Прогнозування рівня санаційної спроможності будівельного підприємства. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2022. №49 (1). С. 157-163.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 18 "Будівельні контракти" Документ z0433-01, поточна редакція від 10.01.2012

Published

2023-06-02

How to Cite

Lysytsia , N. . (2023). Marketing strategy as a tool for ensuring the economic security of the enterprise. Ways to Improve Construction Efficiency, 1(51), 99–109. https://doi.org/10.32347/2707-501x.2023.51(1).99-109