Corporate social responsibility as a component of sustainable development of a construction enterprise
Keywords:
sustainable development, corporate social responsibility, social stability, social security, economic efficiency, social initiatives, corporate culture, corporate governance, personnel management, competitiveness, company reputation, economic sustainability, digital transformation, real estate life cycle, reengineering, construction company, stakeholders, construction sectorAbstract
The article examines the role of corporate social responsibility (CSR) in ensuring the sustainable development of a construction enterprise. The conceptual foundations of CSR, key factors in changing the concept of CSR and the imperatives of its development and the impact on the socio-economic development of companies in the construction industry are considered. Particular attention is paid to the relationship between the implementation of sustainable development principles and the implementation of CSR strategies that take into account environmental, economic and social aspects. The article analyzes the current challenges faced by construction enterprises in the context of strengthening environmental requirements and standards, growing public expectations for responsible business conduct and competition in the market.
The article identifies areas for implementing best practices for implementing CSR in the construction sector, which are recommended to be disseminated to construction participants in order to transition to the principles of sustainable development, in particular in the field of energy efficiency, waste disposal, local community development and improving the quality of jobs.
Considerable attention is paid to the analysis of the benefits of implementing CSR, including strengthening the company's reputation, increasing its competitiveness, attracting investments and increasing employee and customer loyalty. Barriers that may arise during the implementation of such initiatives are also examined, and recommendations are offered for overcoming them.
The impact of CSR on the internal efficiency of a construction company deserves special attention. The application of energy efficiency principles, rational use of resources, development of human resources and social programs for employees contribute to reducing costs, increasing productivity and forming a sustainable business model.
The results of the study indicate that integrating CSR into the development strategy of a construction company contributes to achieving long-term business sustainability and ensuring a balance between economic benefit, social responsibility and environmental safety. Specific steps are proposed to strengthen CSR in the construction sector, which can be adapted to different business conditions.
References
Смачило В.В., Баляба В. О. Оцінка соціальної відповідальності будівельних підприємсті. Економіка:реаліїчасу.2015. No6.С.162–169
Зінченко А.Г., Саприкіна М.А. Розвиток КСВ в Україні: 2010–2018.К.: Видавництво «Юстон», 2017. 52 с.
Середюк К.В.Корпоративна соціальна відповідальність будівельних підприємств: стан, тенденції розвитку та політика впровадження. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин. 2022. No 50 (2). С. 130-136.
Huang C.F., Lu W.H., Lin T.T., Wu E.J. The current conditions of CSR implementation in construction industry: A lesson from Taiwan. Applied Ecology and Environmental Research. 2017. Vol.15(2). pp.67–80.
Zhang Q., Lan OoB., Lim B.T.H. Mapping Perceptions and Implementation of Corporate Social Responsibility for Construction Firms via Importance – Performance Analysis: Paths of Improvement. Journal of Management in Engineering. 2021. Vol.37 no6. DOI:https://doi.org/10.1061/(asce)me.1943-5479.0000954
Kaushik V, Walsh CA. Pragmatism as a Research Paradigm and Its Implications for Social Work Research. Social Sciences. 2019. 8(9):255. https://doi.org/10.3390/socsci8090255
Білан О. С. Дослідження особливостей формування програми корпоративної соціальної відповідальності. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 1(22). С. 49– 52
Деліні М. М. Напрями підвищення корпоративної соціальної відповідальності українського бізнесу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2015. № 15. С. 118-122.
Лебедєв І.В. Забезпечення сталого розвитку на засадах корпоративної соціальної відповідальності. Актуальні проблеми економіки. 2013. № 1(139). С. 106-116.
Новікова О. Ф., Дейч М. Є., Панькова О. В. та ін. Діагностика стану та перспектив розвитку соціальної відповідальності в Україні (експертні оцінки): моногр. Донецьк, 2013. 296 с
Задорожна Р. П. Корпоративна соціальна відповідальність як засіб зміцнення бренду компанії в умовах поведінкової економіки. Соціально-компетентне управління корпораціями в умовах поведінкової економіки: [матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (18 лютого 2021 р.)] / відп. ред. О.М. Павлова, К. В. Павлов, Л. В. Шостак, А. М. Лялюк. Луцьк, 2021. С. 500-502.
Лихолат С.М. Аналіз реалізації принципів корпоративної соціальної відповідальності в практичній діяльності підприємств. Scientific notes of Lviv University of Business and Law, 2022, 34: 238-245.
Гойко А.Ф. Методичні питання оцінки ефективності роботи будівельного підприємства. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин, 2022. №49(1), С. 148–156.
Bozhanova V., Korenyuk P., Lozovskyi O., … Koval V. Green Enterprise Logistics Management System in Circular Economy. International Journal of Mathematical, Engineering and Management Sciences, 2022. 7, No. 3, 350-363.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).