Science and education in times of war: current state and prospects for innovative development
Keywords:
education, science, intellectual capital, innovation, public-private partnershipAbstract
The article explores the current challenges of functioning and transformation of the education and science system in Ukraine under the conditions of full-scale war. The impact of Russian military aggression on the institutional capacity of the educational and scientific sector, access to knowledge, preservation of human capital, and the effectiveness of state policies for support and recovery in this field is analyzed.
A significant number of educational and research institutions have been destroyed or damaged, while millions of students have been forced to flee abroad, switch to distance learning, or suspend their education altogether. Simultaneously, scientific institutions and higher education establishments have faced funding cuts, brain drain, and reorientation of research priorities in response to emerging security challenges.
Despite the difficult circumstances, science and education remain among the key drivers of socio-economic resilience, national security, and post-war recovery in Ukraine. The article presents an analysis of the dynamics of academic publication output in Ukraine during 2017–2023, revealing a downward trend largely caused by the COVID-19 pandemic and the ongoing war with Russia.
The study examines the dynamics of public and local budget expenditures on education, identifying the main reasons for shifts in financial priorities in supporting scientific and educational activities, including funding for research and development, educational programs, and grants. Emphasis is placed on the growing role of alternative funding sources such as international donor aid, philanthropic initiatives, and private sector involvement.
An analysis of international experience in implementing innovative approaches to financing education and science highlights the need for increased investment to foster the innovative development of high-tech sectors. The experience of countries with high levels of innovation (e.g., Israel, Sweden, the United States, Belgium) is examined, demonstrating the importance of adapting their models of resource provision and stakeholder cooperation to the Ukrainian context under martial law.
Particular attention is given to promising models of financing diversification in Ukraine, including public-private partnerships, the establishment of social investment funds, student loan schemes, and grant-based support for learners and researchers.
The article emphasizes that one of the key strategic directions should be the diversification of funding sources and the strengthening of the legal and regulatory framework to ensure transparency, protection of intellectual property, fair competition, and the minimization of corruption risks. The conclusion underscores that intellectual capital – including education, skills, and innovation – forms the foundation of Ukraine’s long-term competitiveness.
References
Освіта під загрозою. Міністерство освіти і науки України. 2023. URL: https://saveschools.in.ua
Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді: науково-аналітична доповідь / В.Г. Кремень, В.І. Луговий, П.Ю. Саух, І.І. Драч, О.М. Слюсаренко, Ю.А. Скиба, О.В. Жабенко, С.А. Калашнікова, Ж.В. Таланова, О.М. Петроє, О.Ю. Оржель, І.Ю. Регейло, М.В. Набок; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2023. 172 с.
Результати моніторингового дослідження базових аспектів організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої та вищої освіти в умовах воєнного стану у 2024 р. (І етап). URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/Zvit_2024_I_etap_VO_FPO.pdf
Інформаційно-аналітичні матеріали про можливості залучення наукових кадрів. Міністерство освіти і науки України. 2023. 19 с.
Заклади вищої освіти. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html
Вища та фахова передвища освіта в Україні. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/arh_vuz_20_u.html
Наукова та науково-технічна діяльність в Україні у 2019 році: науковоаналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. К.: УкрІНТЕІ, 2020. 109 с.
Наукова та науково-технічна діяльність в Україні у 2021 році: науковоаналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. К.: УкрІНТЕІ, 2022. 93 с.
Наукова, науково-технічна та інноваційна діяльність в Україні у 2023 році: науково-аналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. К.: УкрІНТЕІ, 2024. 108 с.
Видатки державного бюджету України у 2017-2025 рр. https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/expense/
Батюк І. Україна на понад 20% збільшує витрати на наукові розробки. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2023/11/9/257537/
Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
UNECE Data Portal. URL: https://w3.unece.org/PXWeb/en
Сас С. П. Європейські тенденції та перспективи фінансування вищої освіти і науки. Економічний форум. 2022. №. 1. С. 152-161.
Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність Інформаційно-аналітичний збірник Міністерства освіти і науки України. 1991-2021. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).