Science and education in times of war: current state and prospects for innovative development

Authors

Keywords:

education, science, intellectual capital, innovation, public-private partnership

Abstract

The article explores the current challenges of functioning and transformation of the education and science system in Ukraine under the conditions of full-scale war. The impact of Russian military aggression on the institutional capacity of the educational and scientific sector, access to knowledge, preservation of human capital, and the effectiveness of state policies for support and recovery in this field is analyzed.

A significant number of educational and research institutions have been destroyed or damaged, while millions of students have been forced to flee abroad, switch to distance learning, or suspend their education altogether. Simultaneously, scientific institutions and higher education establishments have faced funding cuts, brain drain, and reorientation of research priorities in response to emerging security challenges.

Despite the difficult circumstances, science and education remain among the key drivers of socio-economic resilience, national security, and post-war recovery in Ukraine. The article presents an analysis of the dynamics of academic publication output in Ukraine during 2017–2023, revealing a downward trend largely caused by the COVID-19 pandemic and the ongoing war with Russia.

The study examines the dynamics of public and local budget expenditures on education, identifying the main reasons for shifts in financial priorities in supporting scientific and educational activities, including funding for research and development, educational programs, and grants. Emphasis is placed on the growing role of alternative funding sources such as international donor aid, philanthropic initiatives, and private sector involvement.

An analysis of international experience in implementing innovative approaches to financing education and science highlights the need for increased investment to foster the innovative development of high-tech sectors. The experience of countries with high levels of innovation (e.g., Israel, Sweden, the United States, Belgium) is examined, demonstrating the importance of adapting their models of resource provision and stakeholder cooperation to the Ukrainian context under martial law.

Particular attention is given to promising models of financing diversification in Ukraine, including public-private partnerships, the establishment of social investment funds, student loan schemes, and grant-based support for learners and researchers.

The article emphasizes that one of the key strategic directions should be the diversification of funding sources and the strengthening of the legal and regulatory framework to ensure transparency, protection of intellectual property, fair competition, and the minimization of corruption risks. The conclusion underscores that intellectual capital including education, skills, and innovation forms the foundation of Ukraine’s long-term competitiveness.

References

Освіта під загрозою. Міністерство освіти і науки України. 2023. URL: https://saveschools.in.ua

Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді: науково-аналітична доповідь / В.Г. Кремень, В.І. Луговий, П.Ю. Саух, І.І. Драч, О.М. Слюсаренко, Ю.А. Скиба, О.В. Жабенко, С.А. Калашнікова, Ж.В. Таланова, О.М. Петроє, О.Ю. Оржель, І.Ю. Регейло, М.В. Набок; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2023. 172 с.

Результати моніторингового дослідження базових аспектів організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої та вищої освіти в умовах воєнного стану у 2024 р. (І етап). URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/Zvit_2024_I_etap_VO_FPO.pdf

Інформаційно-аналітичні матеріали про можливості залучення наукових кадрів. Міністерство освіти і науки України. 2023. 19 с.

Заклади вищої освіти. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vuz_u.html

Вища та фахова передвища освіта в Україні. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/arh_vuz_20_u.html

Наукова та науково-технічна діяльність в Україні у 2019 році: науковоаналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. К.: УкрІНТЕІ, 2020. 109 с.

Наукова та науково-технічна діяльність в Україні у 2021 році: науковоаналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. К.: УкрІНТЕІ, 2022. 93 с.

Наукова, науково-технічна та інноваційна діяльність в Україні у 2023 році: науково-аналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. К.: УкрІНТЕІ, 2024. 108 с.

Видатки державного бюджету України у 2017-2025 рр. https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/expense/

Батюк І. Україна на понад 20% збільшує витрати на наукові розробки. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2023/11/9/257537/

Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/

UNECE Data Portal. URL: https://w3.unece.org/PXWeb/en

Сас С. П. Європейські тенденції та перспективи фінансування вищої освіти і науки. Економічний форум. 2022. №. 1. С. 152-161.

Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність Інформаційно-аналітичний збірник Міністерства освіти і науки України. 1991-2021. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf

Published

2025-03-28

How to Cite

IVANOVA, T. . (2025). Science and education in times of war: current state and prospects for innovative development. Ways to Improve Construction Efficiency, 2(55), 277–288. Retrieved from http://ways.knuba.edu.ua/article/view/336029